Dag 2, oergezellig

10 juni 2022 - Gent, België

Onze dag begon in Vlissingen waar Ellen nog ‘roots’ heeft via haar grootmoeder aan moeders kant. Ze heeft gewoond in de buurt van de bekende molen.

Daarna kwamen we via het voet/fietsveer naar Breskens in Zeeuws-Vlaanderen. Mooi fietsen ware het niet dat de wind onbelemmerd z’n gang kan gaan hier. Er zijn nauwelijks bomen of hagen en met windkracht 3 valt dat niet mee.

Een tussenstop vond plaats in IJzendijke. We hadden er nog nooit van gehoord maar toch blijkt dit prachtige plaatsje een belangrijke rol in de geschiedenis van Nederland te hebben gespeeld.

Er is veel agrarische variatie hier in Zeeuws-Vlaanderen, anders dan we gewend zijn elders in Nederland. Zo zagen we ook dat er nog vlas geteeld werd. Geen idee of het voor linnen of lijnzaadolie bedoeld was, maar wel leuk om grote velden met blauw-witte bloemen te zien.

Aan de Belgische kant van Vlaanderen is de grond blijkbaar niet zo rijk als in Nederland. Vooral veel aardappelen hier en je zag zelfs wat dennenbomen. Een groot voordeel is wel dat er veel meer beschutting is tegen de harde wind. Ondanks dat Ronald zich weer een stuk beter voelde dan gisteren was het toch een meevaller om niet aldoor in de wind te moeten fietsen.

Lichamelijk mocht het dan een stuk beter gaan, geestelijk kwam de klap toen we erachter kwamen dat we (lees: Ronald) verkeerd genavigeerd hadden en uiteindelijk in plaats van de camping de straat in reden van neef Maarten. (Een oude route in het navigatiesysteem die nog niet aangepast was). We hadden afgesproken met andere neef (Kristof en zijn vrouw Hannelore) dus daar kwamen we veel later aan dan gepland. We moesten nl eerst nog terug fietsen naar de camping. Tijdens deze detour vroegen we ons af wat de reden kan zijn dat in België vaak mooie, grote huizen vlak naast het spoor staan. In NL zijn het overwegend de minder-verdienende mensen die aan het spoor wonen, maar hier zie je de prachtigste huizen waar om de haverklap een trein voorbij dendert…. Why ?

We kwamen uiteindelijk aan bij Hannelore en Kristof in hun mooie Gentse huis waar Kristof heerlijk stoofvlees had gemaakt met (natuurlijk) frieten ! Heerlijk en vooral ‘oergezellig’ om met hen en de kinderen Nouna en Leila de avond door te brengen.

1. Elise:
    11 juni 2022
    Wauw knap hoor, sportievelingen! Geniet! Lfs Elise
  2. Simon de Jong:
    22 juni 2022
    Klinkt wel als een goeie grap van de voorzienigheid:). Op weg naar de ene neef en bij de andere aankomen. Bon chance maar weer!!! En ja ja, ben begonnen met bijlezen van de verslagen. Hoop dat jullie snel fit worden en lekker in t vel op naar Keltische sferen