Dag 30, over ledigheid en des duivels oor blussen

13 augustus 2021 - Arles, Frankrijk

Er is hier op de camping maar één thema: de hitte. We zien dat het op het thuisfront een aangename 20-22 graden is… geniet er van. Wij hebben de camping voor nog een paar nachten bijgeboekt want het is met 36-37 graden echt niet te doen om te fietsen. Er is gelukkig een zwembad wat enige verkoeling biedt maar Ellen is behoorlijk verbrand vandaag terwijl we toch erg ons best deden om dat te vermijden.

‘Daarom wordt de dag gevuld met ledigheid… niets doen. Bij iedere beweging breekt het zweet uit. En als de duivel inderdaad zwart is zoals ze ons vroeger vertelden dan zal ook hij zijn puntige oren van tijd tot tijd moeten blussen. Ik ben nog wel even boodschappen gaan doen (de winkels hebben airco!) voor het eten en spullen om mijn fietstas te repareren. Ik heb ooit een set tassen gekocht van iemand die er al een wereldreis mee had gemaakt (25.000 km zei hij) en wij hebben er in de afgelopen jaren zeker nog een kleine 10.000 aan toegevoegd. De achtertassen had ik voor de vakantie al vernieuwd, in de hoop dat de voortassen en het stuurtasje het nog een seizoen zouden volhouden. Helaas heeft de hitte ook hier een streep doorgezet. De lijmlaag liet los, en nu heb ik een stuurtas die voor het grootste deel uit duct-tape bestaat. ;-)

Via een ander fiets-kampeerders-stel (we zitten allemaal in hetzelfde schuitje) kregen we een tip voor een flamenco-concert in de stad. Ellen heeft kaartjes geboekt en rond een uur of negen ‘s avonds was het warempel weer te doen om te fietsen. Het was een prachtig concert op de binnenplaats van wat ooit het paleis van de aartsbisschop was in Arles. De gitaarmuziek klonk prachtig in deze setting en de flamenco-danseres danste het vuur uit de planken. Geweldig!
We hebben even een korte glimp opgedaan van de gezellige binnenstad van Arles-by-night. Apart om te zien hoe hippe restaurants pal naast aftandse sloop panden liggen. Het ziet ernaar uit dat ook hier de toerisme-industrie het gaat winnen van de oorspronkelijke bewoners. Binnen een paar jaar zal hier alles strakgetrokken zijn en zullen de toeristen (zoals wij) het stadsgezicht overnemen.

De terugweg was zelfs nog koeler, slecht 25 graden rond een uur of 11. Je begint de bakens te verzetten in deze omstandigheden ….

1. Wim de jong:
    14 augustus 2021
    Oren blussen, is dat omdat zwart meer warmte opneemt?
  2. Ellen en Ronald:
    14 augustus 2021
    Precies! Als de duivel hier zou zijn zou hij ook een duik in het zwembad nemen. Zwart absorbeert warmte, dat moet jij weten! 😉
  3. Jenny Schreinemachers:
    15 augustus 2021
    Lieve E & R, wat een topprestatie én wat fijn dat jullie ons zo hebben laten meegenieten van jullie ‘Groene’ avontuur! Ik kijk al uit naar jullie volgende reis én/of een boek met illustraties…?!
    Liefs uit Cadier en Keer
  4. Ellen en Ronald:
    6 september 2021
    Wat was het grappig en leuk dat je ons in Eindhoven bent gevolgd, ik zag ‘m niet maar voelde ‘m wel, je welkomsknuffel !