Dag 33, afscheid…

16 augustus 2021 - Arles, Frankrijk

Onze laatste dag in Arles was een afscheidsdag. We namen afscheid van Arles, van de ‘Groene Weg, en van onze fietsvrienden Jozé (met n zet) en Kees (met n K).

We beginnen bij het begin: Arles. Onze laatste dag in Arles was ook onze laatste dag op de camping waar we nu vijf dagen staan. De zon heeft wat in kracht ingeboet maar daarvoor in de plaats is de Mistral opgestoken. Deze vlakerige wind maakt onrustig. De historie leert dat een Mistral altijd 3, 6 of 9 dagen duurt. Het ziet er naar uit dat dit een lange versie wordt. De camping is ook opeens een stuk leger zo na het weekend, en Ellen en ik hadden het zwembad zowat voor ons alleen. In de middag gingen we naar Arles voor een bezoek aan de Foundation Vincent Van Gogh Arles waar de Amerikaanse kunstenares Laura Owens de zalen van het museum met zeer artistiek behang had ingericht om de Van Gogh schilderijen in een bijzondere setting te laten zien. Ellen en ik waren erg onder de indruk van het prachtige repetitieve zeefdrukwerk.

Daarna gingen we naar het Luma, een super modern gebouw van Frank Gehry (bekend van oa het Guggenheim museum in Bilbao ). Luma is een organisatie die zich inzet voor hedendaagse creativiteit. In dit grote gebouw zijn tal van exposities te zien en Ellen en ik hadden ogen en oren te kort. We werden tegen half acht naar buiten gejaagd omdat ze gingen sluiten, maar we hadden er nog veel langer willen blijven.

We hadden al eens verteld dat we soms mensen ontmoeten die we op verschillende campings weer opnieuw tegenkomen. De eerste keer dat we Kees en Jozé tegenkwamen was in Poligny. Daarna hebben we ze nog een aantal keren onderweg gezien en stonden we in Saintes-Marie-de-la-mère weer op dezelfde camping. En nu ook weer in Arles. Ondertussen leerden we hen een beetje kennen en ontdekten we dat ze net zo graag borrelen als wij. Zij gaan morgen richting Avignon om daar komend weekend de bus naar huis te nemen. Wij gaan nog door voor een rondje Provence, en dat was genoeg aanleiding voor een afscheidsetentje in Arles. Het was een stikgezellige avond. Leuk om zomaar mensen te ontmoeten met wie je fijne gesprekken hebt en die net als wij van fietsen houden.

Afscheid ook van ‘De Groene Weg’. Onze tocht naar de Mediterrané. Morgen beginnen we aan deel twee van onze reis: de Tour de la Provence. Wie ‘Provence’ zegt, zegt Mistral. Deze heeft vandaag al laten blijken wat het betekent. We hebben opeens geen last meer van muggen, en de mieren laten zich buiten ook niet meer zien (die zitten nu IN onze tent…) Het is een harde en onrustige wind. En morgen en de rest van de week zal hij in kracht toenemen…

1. Wim de jong:
    17 augustus 2021
    Uit welke richting komt de wind en heb je hem dan in de rug. Alhoewel, als je echt rondje maakt doet er niet toe waar hij vandaan komt
  2. Ellen en Ronald:
    18 augustus 2021
    De mistral komt uit het noorden. We zijn via Cavaillon gefietst omdat je daar de Durance oversteekt. Dat was in noordoostelijke richting, maar de pas om de Alpilles over te steken ligt noord-zuid.
    De wind kan echter op de grond overal vandaan komen vanwege de bergen en rotsen. Wat er aan de lijzijde gebeurt is onvoorspelbaar…
  3. Kees en joze:
    18 augustus 2021
    van onze kant dezelfde ervaring: ronald en Ellen. Gezellige, hartelijke mensen met wie we verrassend leuke en persoonlijke gesprekken hadden.