Dag 9, druk, druk druk…

24 juli 2021 - Verdun, Frankrijk

Na onze epische tocht van dik 95 km gisteren zouden we het vandaag wat rustiger aan doen: 65 km op de planning, Verdun als eindbestemming. Veel op B-wegen gefietst, een beetje saai. Het moet echter gezegd worden dat de Franse automobilisten een ruime afstand nemen als ze je inhalen. Ze remmen niet af, dat niet, maar ze snijden je ook niet af.

Het oorspronkelijke plan was dat ik (Ronald) verhaaltjes zou schrijven voor de blog en dat Ellen naast de (route)foto’s posten ook tekeningen zou maken. De realiteit is echter dat ons programma vol is met standaard routines:

• opstaan: (ik eerst natuurlijk om koffie te zetten)
  • ontbijten, inpakken en vertrekken (liefst om 10 uur) alles volgens vast ritueel: ik doe de slaapzakken, luchtbedden etc. Ellen ruimt de tassen in, we hebben allebei zo onze eigen taakjes en rituelen.
  • fietsen, fietsen, fietsen, boodschappen doen, camping zoeken.
  • Bij aankomst camping: biertje ! Dan tent opzetten, douchen, eten koken/klaarmaken/opeten, blogje doen, slapen.

Tekenen is er nog niet van gekomen.

Wat overigens ook druk is, is de route. We komen iedere dag mensen tegen die dezelfde route naar het zuiden nemen. Allemaal op de ‘Benjaminse’ (uitgever) naar Barcelona of Avignon. Denk niet dat wij uniek zijn. Ik schat dat er op ieder moment honderd mensen op de fiets onderweg zijn naar Zuid-Frankrijk of Noord-Spanje. Hoewel het allemaal lieve leuke luitjes zijn (want lange-afstands-fietsers) staat het ons tegen dat we morgen of overmorgen weer dezelfde gezichten op de camping tegenkomen dus we besluiten na Verdun af te slaan richting Nancy en daar een paar dagen ‘le voie bleu’ te volgen tot we de Groene Weg kruisen, ons oorspronkelijke traject.

Eerst een dagje rust in Verdun, want er staat ons flinke regen te wachten op zaterdag.

1. Simon de Jong:
    24 juli 2021
    Petje af voor je Ronald. Jij geeft vast het tempo aan, en Ellen stemt electrisch af. Zoiets? Bikkel in elk geval!
  2. Ellen en Ronald:
    24 juli 2021
    Ik zou zeggen: ik rij mijn eigen tempo en Ellen tuned haar motortje zo dat ze mij bijhoudt. Allebei blij… (berg op ben ik kansloos!)