Dag 15, Houston, we’ve had a problem here…

23 juni 2022 - Carmarthen, Verenigd Koninkrijk

Even na tienen stonden we bij Dyfrig Hobbs, de fietsenmaker, voor de deur. Van zijn atelier/winkel zou menig fietsenmaker watertanden. Zelden zo’n collectie aan apparatuur en onderdelen bij elkaar gezien. Dyfrig is niet de jongste meer en doet alles in z’n eentje. Hij vertelde dat zijn opvolger en zoon bij een fiets ongeluk om het leven was gekomen. We kregen het gevoel dat hij nog werkte om te vergeten. Het bleek dat hij al 78 was, 10 jaar ouder dan ik had ingeschat.

Ondanks al zijn ervaring was het nieuws niet goed: de elektromotor van Ellen’s fiets is kapot er daar heb je niet zo 1,2,3 een vervanging voor. Onze dealer in Nederland was ondertussen aan het zoeken naar een oplossing. Die had hij in de vorm van een donor demo-fiets, waar hij de motor vanaf ging halen. Nu nog het transport…

Het kostte veel tijd en energie om hier een oplossing voor te vinden. De grote pakketvervoerders doen er alles aan om informatieverstrekking te beperken tot je bij de ‘bestel’ knop komt. Pas dan weet je wat het gaat kosten. Uiteindelijk kwam ik bij FedEx uit waar ik nota bene een zakelijk account heb. Dat bleek niet te helpen want nadat ik met veel pijn en moeite alles had ingevuld, inclusief het afwijkende ophaal adres, kreeg ik een bevestiging dat de koerier het pakket op de Narmstraat zou ophalen ... grrrrrrr!!!!!

Nadat ik afgekoeld was ging ik proberen deze vergissing te corrigeren en belandde bij (alle routes leiden naar…) de ‘intelligente’ chat-robot. Deze robot blijkt als enige doel in zijn/haar bestaan het tot waanzin drijven van de klanten te hebben. Met schuimende mondhoeken lukte het me om uiteindelijk een levend persoon aan de telefoon te krijgen die me met een Indiaas accent vertelde dat er niets anders op zat dan opnieuw een opdracht in te voeren. Ik was inmiddels al twee uur met FedEx bezig en Ellen zag mijn aderen bij mijn slapen hevig pulseren. Nadat ik een paar keer diep adem gehaald had, heb ik nog ‘n poging gedaan om iemand aan de lijn te krijgen. Ik kreeg  zowaar een vrolijke Belgische dame aan de lijn die beaamde dat het gebruikersinterface van FedEx allerberoerdst was (mocht ik niet doorvertellen!) en die mijn probleem ter plekke oploste. Twintig minuten later kreeg ik bericht van de dealer dat het pakket was opgehaald. Poeh…

Het vervelende gevolg van het onderzoek naar de motor is dat de fiets van Ellen nu helemaal geen ondersteuning meer heeft, eigenlijk alleen maar meer weerstand. Dat betekent dat ze niet meer terug zou kunnen fietsen naar de camping, waarvoor flink geklommen moet worden. Bonnie en Shane, de eigenaren van de camping, hadden al laten weten klaar voor ons te staan en warempel, na een telefoontje kwamen ze ons met een truck ophalen. Wat een geweldige schatten van mensen, die bestaan gelukkig ook !

Nu moeten we tot maandag wachten zodat Dyfrig dinsdag kan beginnen aan de omruil. Het is nog niet zeker dat het probleem daarmee is opgelost, want het systeem geeft nu ook een ‘sensor-probleem’ aan. Het zal toch niet ….?