Dag 25, reWAWrding Ups & Downs

3 juli 2022 - Ballinspittle, Ierland

De route van vandaag startte in ons ‘luxe’ hotel in Cork. We hebben verder weinig gezien van deze stad terwijl het toch een zeer leuke plaats schijnt te zijn. Maar ons doel was het beginpunt van de WAW (Wild Atlantic Way) dus we zijn op tijd vertrokken. In de stad wel nog even bij een koffietentje wat cafeïne gescoord. Cork is een stad met veel Europese hoofdkantoren van Amerikaanse high-tech bedrijven. Dat betekent veel expats en een hippe community. Toen ik wilde afrekenen voor de koffie en met mijn pinpas wilde betalen zag ik een opgetrokken wenkbrauw met de nog net niet uitgesproken vraag: waarom betaal je niet met je iPhone zoals de rest van de wereld? Tja…

We moesten weer richting EV1 (EuroVelo 1) fietsen want Cork ligt niet precies op die route. Na een kilometer of 15 zaten we er alweer op. In onze voorbereidingen hadden we gelezen dat de EV1 slecht of eigenlijk helemaal niet stond aangegeven in het Ierse deel (de EV1 loopt van Zuid-Portugal tot aan de Noordkaap langs de Atlantische kust). Het blijkt gedateerde info, want hier in Ierland is deze perfect aangeduid, op het overdreven af. Niet alleen met kleine bordjes of plaatjes, nee, gewoon palen langs de wegen en op kruispunten zodat het voor iedereen duidelijk is. Dus ook voor automobilisten, zodat ze weten dat ze op een fietsroute rijden. Heel fijn !

In tegenstelling tot de eerder genoemde ‘Pointless Up en Downs’ waren de klimmetjes van vandaag enorm ‘Rewarding’. Wat een spectaculaire uitzichten. Ze waren wel vaak aan het zicht onttrokken door de alomtegenwoordige heggen en hagen, zodat er een spel ontstond tijdens het fietsen om bij iedere opening snel even te koekeloeren of er een mooi uitzicht te bespeuren viel voordat het weer door de volgende haag verborgen werd. We werden eigenlijk nooit teleurgesteld. Het glooiende landschap, vaak met een zee in de achtergrond, kliffen, riviermondingen… prachtig !

Een hoogtepunt was het bord langs de weg waar duidelijk het begin van de Wild Atlantic Way stond aangegeven. Het gaat beginnen! Omdat het zondag was (en vakantie) waren we echter niet alleen op de WAW. Gelukkig maar dat de EV1 die hier deels gelijk aan loopt altijd de kleinere alternatieve paden kiest zodat we ook rustige momenten hadden.

Verder was de beroemde ‘Old Head Lighthouse’ een hoogtepunt van de route, ware het niet dat de golfers er voor gezorgd hebben dat deze unieke vuurtoren alleen door de leden van de golfbaan bezocht en bezichtigd kan worden. Ze hebben het hele schiereiland opgekocht en tot golfbaan omgetoverd..

Nu zitten we in ‘Garretstown House Holiday Park’, dat klinkt erger dan dat het is. Het is een oude ‘estate’ met een bouwval van wat ooit een mooi en sjieke landhuis moet zijn geweest. Door er een camping van te maken hopen de eigenaren het in de loop der tijd te kunnen restaureren. We zitten nu heerlijk in de oude oranjerie die is ingericht als loungeruimte.