Dag 26, puike dag

4 juli 2022 - Glandore, Ierland

Alles verliep gladjes vandaag. Het weer was goed, af en toe zon, het mag nog iets warmer (bij deze temperatuur, zo’n 16-18 gr, koel je sterk af tijdens het afdalen) maar er was weinig wind en niets dat op regen leek. De zuidkust van Ierland blijft verrassen met mooie uitzichten.

Wat ook leuk is dat iedereen wel een praatje met je wil maken - iedereen is toch wel nieuwsgierig hoe je met de fiets op vakantie kan gaan. Zowel de andere campinggasten als mensen die we onderweg tegenkomen. Iedereen vraagt ons wel iets.

Onderweg viel op dat er erg veel kraai-achtigen hier rondvliegen. Zijn we als inwoner van Leiden gewend aan het constante gegil van de meeuwen, dan hoef je hier alleen maar over te schakelen op het gekraai van van de kraaien.
Ook z’n lelijke neef de roek was van de partij. Die lieten zich tijdens onze koffiepauze nadrukkelijk zien om te kijken of er nog wat te snaaien viel. Aan het water zagen we vaak de keurige broer van de kraai, de bonte kraai. Die ziet er uit als een kraai met een grijze spencer aan. Bij ons erg zeldzaam maar hier zeer talrijk.

Nu we het toch over de natuur hebben: de boeren hier klagen ook over de droogte. Als er een keer regen valt is het veel te veel voor het land om het te absorberen. De kleine (dagelijkse) buitjes lijken ook hier door het veranderende klimaat iets van het verleden. Ook hier dus…

Vlak voor we aankwamen bij de camping zijn we nog even bij de Ierse versie van Stonehenge langsgegaan. Indrukwekkend als je beseft dat mensen 5000 jaar geleden dit soort bouwwerken maakten die precies opgelijnd waren voor de zonnewende, en dat nu dus nog steeds zijn. Magisch.. We hopen nog veel meer van dit soort magische plekken  te gaan zien.