Dag 32, stranddag

10 juli 2022 - Caherdaniel, Ierland

Het is al dagen prachtig weer hier en het belooft nog even aan te houden. We prijzen ons gelukkig en zijn de regen allang weer vergeten. Vannacht hebben Ellen en ik vanuit onze tent sterren kunnen kijken. Als Nederlanders krijg je die kans nauwelijks (tenzij je op Terschelling woont) om zo helder het firmament te bekijken.

De omgeving zit vol met vooral Ierse en Engelse toeristen die zo’n dag niet aan zich voorbij laten gaan zonder hun (doorgaans) witte lichamen aan de zon op te offeren. Wij zelf zijn tweekleurig: het hoofd, de armen en benen zijn al redelijk gekleurd, maar de rest is nog net zo wit als de lokale bevolking. Goed smeren dus anders loop je aan het einde van de dag net zo rond als de rest.

Het strandje van onze keus (genoeg opties voorhanden hier) was klein en gezellig gevuld met vooral kleine kinderen en hun ouders. Tegen een uur of één was het vloed en het strand erg klein, maar later op de dag werd het strand steeds dieper en breder totdat je op een gegeven moment de zee nauwelijks nog kon zien.

Veel van de aanwezige papa’s zaten (blijkbaar) naar de radio te luisteren op hun telefoon want op een gegeven moment hoorde je geklap en gejuich en ontstond een opgelaten stemming. Kerry (de county waar we nu zijn) had gewonnen van haar ‘angstgegner’ Dublin met Iers football tijdens de Gaelic Games. Iers voetbal lijkt trouwens meer op een potje uit de hand gelopen rugby.

In de strandkroeg waar we naderhand heen gingen hing nog steeds een bijzonder opgewekte stemming. Zelfs de Dubliners (te herkennen aan de D in hun nummerplaat op de auto’s) deden gewoon mee in de feestvreugde. Het geeft een beetje de gemoedelijke sfeer aan waar we het al eerder over hadden.

Ieren zijn sowieso tamelijk sport-gek en dan het liefst op hun traditionele sporten zoals hurling. Dat is dan weer een sport die het beste getypeerd kan worden als een combinatie van hockey met rugby. Alle jongetjes (en ook meisjes) zie je hier met van die rare houten knuppels rondlopen die je gebruikt bij hurling om de bal te spelen. Dat er niet wekelijks doden vallen geeft aan dat sportiviteit hoog in het vaandel staat.

Het was heerlijk om een dagje effe lekker niks te doen en alleen maar op het strand te liggen. Morgen gaan we weer lekker fietsen.

1. Irene Appelo:
    11 juli 2022
    Wat heerlijk allemaal, geniet ervan!
  2. Marion:
    11 juli 2022
    Wat een heerlijke rustdag. Fijn dat de zon er is☀️