Dag 34, in de wolken

12 juli 2022 - Inch, County Wexford, Ierland

Het weer is in Ierland alom tegenwoordig. Overal om je heen zie je ‘het weer’, hetzij door dreigende wolkenpartijen, hetzij door de reflectie van de zon of door immense witte cumulus wolken voor een helderblauwe hemel. Je kunt er niet omheen. Zo begon onze dag in de wolken, oftewel in de mist. En mist is nat, dus regenjas aan, verlichting aan en weer op weg. Ontbijten hebben we onderweg gedaan omdat zelf ontbijt maken in de nattigheid niet stemmingsbevorderend is. Gelukkig werd het al snel wat droger.

We hebben gemerkt dat de noordkant van schiereiland Kerry een stuk toeristischer is dan het zuiden. De wegen zijn veel drukker en er rijden veel meer (toeristen-)bussen. Er is echter niet veel keuze wat wegen betreft en vandaag wilden we kilometers maken want ons doel was Inch op het volgende schiereiland Dingle. Daar is een beroemd strand wat we wilden zien. Het was echter ruim 70 kilometer, dus we moesten de vaart er goed inhouden. Dat kon goed want we hadden wind op de rug in Kerry, echter aan het einde van de zeetong draai je ongeveer 180° om om op het volgende schiereiland verder te gaan, dus toen was het voorbij met de pret (en de snelheid).

Onderweg kwamen we nog de dame tegen die we op onze tweede dag in Ierland al hadden ontmoet, Anna uit Zwitserland. Zij was op weg naar dezelfde camping als wij. Aangezien we niet hetzelfde tempo reden spraken we af dat we elkaar daar zouden zien. Het was gezellig die avond om met haar verhalen en ideeën uit te wisselen. Ze fietst alleen en we spraken erover dat het voor fietsers alleen vaak veel makkelijker is om contacten te maken dan wanneer je met z’n tweeën bent. Terwijl wij als koppel toch ook al heel vaak worden aangesproken, lange afstandfietsen met bepakking wordt in Ierland niet veel gedaan. Vergeleken met Anna zijn wij echter nog beginnelingen want de lijst van landen die zij al had bezocht telde er 23, inclusief Oman waar ze tijdens de corona lock-down 5 maanden vastgezeten had. De Zwitserse regering had iedereen al geëvacueerd toen zij op haar fietsje uit de woestijn er achterkwam dat er zoiets was als een corona-pandemie…

We sluiten de dag af met uitzicht over Inch Beach. Met de steeds veranderende weersomstandigheden een zeer enerverend schouwspel van licht en donker met witte schuimkoppen door de zon verlicht.

1. Antoinette:
    13 juli 2022
    :) geniet er lekker van. geen hittegolf in Ierland! Zonnige groeten uit Zagreb, Antoinette
  2. Ellen en Ronald:
    13 juli 2022
    Zagreb! Wow… is 33 graden nog te doen daar? Groetjes en veel plezier !