Dag 40, casual monday

18 juli 2022 - Dough, Ierland

Mary van Greenfields B&B had een Iers ontbijt voor ons gemaakt. Wat een heerlijk begin van de dag die vooralsnog in de mist lag. De zonkracht vandaag zorgde er echter voor dat deze mist snel verdween en we onze tent droog konden inpakken.

We gaan vandaag Kerry verlaten om met een veer over te steken naar Clare. We merken het aan de vegetatie: de bermen zijn anders met minder fuchsia en meer bramen. Maar wat blijft zijn de ‘casual ruïns’ die hier over heel Ierland te zien zijn. Overal zie je ruïnes van oude boerderijen, onbewoonbare huizen, verlaten kerken en ingestorte torens van kastelen. Iedereen laat die gewoon lekker staan zoals ze zijn. Vaak zijn ze overgroeid met planten en bomen.

De ruïnes van kerken worden vaak gebruikt als kerkhof. We zijn het al eerder tegen gekomen maar het blijft heel apart. Het zijn vaak heel mooie, stille plekjes met grafstenen van zeer oud en vervallen tot recent en perfect onderhouden. Mijn zus Gemma zou hier hele dagen kunnen ronddwalen, haha.

‘Casual’ was ook de dolfijn die tijdens de oversteek met het veer even langs kwam zwemmen. Of het ‘casual’ gesprek dat we hadden met een stel wandelvrienden in een café. Zij, een (ex-) vroedvrouw en hij een stervensbegeleider (in een rolstoel). Verbazingwekkend hoe snel je in Ierland met mensen in gesprek komt. Iedereen is geïnteresseerd in waar je vandaan komt, wat je er van vindt en deelt ook graag zijn eigen mening. Je wordt altijd aangesproken. Heerlijk die Ieren !

Ook vandaag weer dezelfde uitdaging om een kampeerplaats te vinden. Kilkee bleek te vergelijken met Ballybunion: genoeg campings echter niet voor tenten. Er was wel nog een camping voor tenten die ons heel leuk leek maar op de website was te zien dat die ook volgeboekt was. Voor de zekerheid toch maar even gebeld…. Tot onze grote vreugd zeiden ze dat ze voor fietsers ALTIJD plek hadden! Haha, dat is nog eens een welkom! Direct onze koers omgegooid en nu zitten we op de ‘Pure Camping’, waar volgeboekt betekent dat je net de andere gasten kunt zien, althans een paar, want de meesten zitten in een bos buiten het zichtveld. We zijn onze ‘Ierse salade nicoise’ aan het maken en gaan zometeen lekker eten!

1. Simon de Jong:
    19 juli 2022
    Wow, wat klinken die wingerd-overwoekerde ruines romantisch. En wat leuk om weer even inlogd te mogen zijn op jullie Grand Tour. Ga nu even wat teruglezen in de tijd om te kijken of alles zo idyllisch verliep.
    Love
  2. Peter D'Hertog:
    19 juli 2022
    Broertje, wat ken je me goed!
    Héerlijk zo'n kerkhoven, maar gelukkig genieten jullie ook van alle andere bezienswaardigheden!.
    Warme knuffel en hou het veilig.