Dag 51, op weg naar de ferry

29 juli 2022 - Tynemouth, Verenigd Koninkrijk

De ferry vertrekt om 17 uur dus we hebben nog even tijd om Newcastle te bekijken.

We vinden het een interessante stad. Waar de architectonische hoogtepunten van Ierse steden in de middeleeuwen lagen, zijn Britse steden diverser. In het begin van de 20ste eeuw heeft ene meneer Grainger een groot deel van Newcastle gebouwd en verbouwd. De man had grootse plannen en dan kun je nu nog zien. Een hele wijk in het centrum van de stad met fraaie gebouwen uit die tijd zoals de Grainger Market, het operahuis en vele andere gebouwen. Wat ook opvalt zijn de bruggen over de rivier de Tyne met als laatste aanwinst de 'millennium bridge'. Dit is een fietsers- en voetgangersbrug bestaande uit twee halve cirkels die met tuien verbonden zijn. Als er een schip onderdoor moet kantelt het geheel omhoog. Omdat de constructie op een oog lijkt wordt de brug 'the winking eye' genoemd. De stad maakt verder een heerlijk relaxte indruk en er is best veel moeite gedaan om fietsers te accomoderen, kudo's! Ook eentje voor onze lijst van steden die de moeite van een (her-)bezoek waard zijn.

Om bij de ferry te komen hebben we een klein stukje gefietst over het oostelijke deel van Hadrian's Way, een voet/fietspad langs de Hadrian Wall - de beroemde muur die het Romeinse rijk moest beschermen tegen de 'barbaren in het Noorden', lees: de Schotten. Kiki heeft deze Hadrian-voettocht een aantal jaren geleden gelopen. Grappig dat wij nu over dezelfde weg fietsen die zij toen liep.

Het inschepen verliep met enige vertraging maar uiteindelijk stonden wij met onze fietsen aan boord. Om het Engelse deel van onze reis af te sluiten hebben we in de scheeps-bioscoop gekeken naar de film "Downton Abbey'. Daarna lekker in onze hut in slaap gevallen.

1. Peter D'Hertog:
    31 juli 2022
    Fantastisch dat jullie weer veilig thuis zijn na zo'n mooie reis. Maar.. jammer dat jullie reisblog (voorlopig) weer stopt. 😉