Dag 51, Avignon in de regen

3 september 2021 - Avignon, Frankrijk

Mijn bioritme maakte me vanochtend, zoals iedere dag, rond een uur of acht wakker. Met een lekker bakkie koffie las ik het laatste nieuws en maakte voor de verandering ook de vrijdag sudoku van de Volkskrant. Ellen’s interne wekker ging pas veel later af. De hele ochtend vielen er al wat spettertjes op de tent, maar tegen de tijd dat we klaar waren met het ontbijt waren die spetters uitgelopen tot een druilerige regenbui  die van geen ophouden wist. Toen het er na een paar uur naar uitzag dat het echt niet ging stoppen hebben we toch maar besloten de stad in te gaan, omdat je van een hele dag in je tent zitten ook niet zo vrolijk wordt. We hebben het pontje genomen naar de overkant van de Rhône. Die vaart elk kwartier (buiten de van overheidswege vastgestelde lunch- en andere consumptie-momenten) tussen onze camping en het centrum van de stad. De fiets mag je meenemen, wat handig is omdat de laatste afvaart al om 18:15 uur is.
Avignon is echt een prachtige stad en je ziet haar worstelen met het verkeersaanbod. Veel wegen in de oude binnenstad zijn nog toegankelijk voor auto’s maar rond de spits is daar echt geen doorkomen aan. Het zou me niet verbazen als daar binnenkort paal en perk aan wordt gesteld net zoals in Arles en andere steden die we hebben gezien. Auto’s horen niet in de binnenstad.
Ellen had een museum uitgezocht (Collection Lambert Avignon) met hedendaagse kunst. Zoals zo vaak met hedendaagse kunst (mijn mening) is dat het deels boeiend is, en deels saai, dit museum was geen uitzondering. Ellen weet dat de uitdaging bij alle kunst is ‘hoe te kijken’, je hoeft het niet persé mooi te vinden, maar laat je verrassen, tot nadenken stemmen, anders kijken naar de wereld om je heen  ..  Het was gelukkig wel droog binnen, maar ook fris vanwege de airconditioning die een afkoelend effect heeft op natgeregende kampeerders zoals wij. Een pub om de hoek was warmer en had alcohol in de aanbieding dus dat kwam goed van pas. Daarna nog een ander café bezocht die een goeie borrelplank én dobbelstenen had. Hoe kun je beter een verregende middag doorbrengen dan door in de kroeg een spelletje spelen met een goed glas? Morgen is ons beter weer toegezegd en zullen we ons nog meer verdiepen in Avignon, hopelijk weer met een zonnetje erbij ..

1. Kees en joze:
    4 september 2021
    jammer van het weer, anders is het nog mooier in Avignon.
    morgenavond met de bus terug?
    nog ff genieten dus!!
  2. Ellen en Ronald:
    6 september 2021
    Lange zit, maar de busreis ging goed. Leuk om jullie te zijn tegengekomen, Kees en Jozé!