Dag 24, Regensburg onder de loep

1 juli 2023 - Regensburg, Duitsland

Wat wisten we weinig over Regensburg tot vandaag, en wat een gemis was dat! Vanaf nu zijn we wijzer en weten we dat deze stad echt heel gaaf is. Het lijkt op meerder fronten op Leiden: het is een universiteitsstad net als Leiden, wellicht iets kleiner en jonger, maar daarentegen is de stad zelf groter en ouder. Daarnaast heeft het wapen van de stand twee sleutels net als Leiden, en is de binnenstad supergezellig met veel kleine straatjes en steegjes (net als Leiden).

Het was zaterdagmiddag en mooi weer toen we in de stad aankwamen en het was al overal lekker druk. Wat opvalt is het grote aantal kleine winkeltjes die blijkbaar hier nog bestaansrecht hebben. Wat dacht je van een winkel alleen voor schaakstukken. Of de meerdere winkels die we gezien hebben die ‘trachten’ verkopen, oftewel de originele Beierse klederdracht kleding. Dat, in combinatie met de levendigheid van een jong (studentikoos) publiek maakt het een zeer aangename stad. En vergeet niet de architectonische beleving van een middeleeuwse stad met wederom veel pastel tinten, stadspaleizen en een imposante Dom.

We hebben wat rondgekeken, en op een terras heeft Ellen wat getekend terwijl ik de GP van Oostenrijk aan het volgen was. Daarna liepen we aan de overkant een kerk binnen, gewoon omdat we anderen dat ook zagen doen. We vielen met de neus in de boter van een orgelconcert. Heerlijk om naar te luisteren. Naast de kerk lag de Dom. Die was indrukwekkend, zoals Doms indrukwekkend horen te zijn: gigantisch, met een hoog plafond en vele, grote gebrandschilderde ramen. Crypten in de kelders en een enorm orgel (waar helaas niet meer op werd gespeeld, we waren net te laat).

Alles is hier op z’n Duits goed en netjes onderhouden. (Zelfs de openbare toiletten!) We hebben onszelf getrakteerd op uit eten in een tapas bar op een super gezellige plek in de oude binnenstad. We worden er niet voor betaald, maar als je ooit in de gelegenheid komt, sla dan Regensburg niet over!

1. Marion:
    2 juli 2023
    Wat een heerlijk ontspannen verrassingsdag.