Dag 26, een beetje een grijze dag

3 juli 2023 - Vilshofen an der Donau, Duitsland

We stonden vanochtend op en het was grijs. De bewolking zou tot in de avond blijven dus weinig zon vandaag. Maar we klagen niet, want de temperatuur is nog aangenaam en de wind blaast nog steeds in de goede richting.

Het fietsen zelf was ook een beetje grijs. We vonden een prachtige plekje om te picknick-lunchen, maar ondanks dat was het gebied waar we vandaag doorheen fietsten niet spectaculair mooi. Er wordt veel gewerkt aan de dijkverzwaringen van de Donau, waardoor we vaak met wegomleidingen te maken hadden. Hierdoor fietsten we dus noodgedwongen over wegen die niet erg fietsvriendelijke waren. Ach ja …

Onze vaste metgezel van vandaag was de Autobahn A3 die net als wij Duitsland in west-oost richting doorkruist van Lobith tot Passau. We reden eroverheen, eronderdoor, ernaast en soms zag je in de verte de de gekleurde rechthoeken van het vrachtverkeer boven het maaiveld heen en weer bewegen tegen de achtergrond van het Bayerische Wald. Zo lang je het verkeer niet hoort is het prima, maar zo gauw je te dichtbij komt merk ik dat het geluid van het verkeer mijn stresshormonen activeert. Ik wil dan zo snel mogelijk weer weg zijn.

Gelukkig fêteerde de dag ons aan het einde op toch nog enkele kilometers prachtige Donau-blikken op een mooi fietspad. En nu zitten we voor onze tent met de voeten net niet in het water te kijken naar de zonsondergang over Vilshofen. Morgen rijden we via Passau Duitsland uit. Tijd om wat bevindingen over Duitsland op een rij te zetten:
1) Het fietsen in DE gaat zonder meer goed. In de bebouwde kom is het af en toe zoeken waar je moet rijden maar men doet zijn best.
2) Het mobiele netwerk is de laatste jaren sterk verbeterd. Vrijwel overal 4G ontvangst maar nog niet overal de maximale snelheid. Een stuk beter dan toen ik nog vaak (zakelijk) in DE was.
3) Zonnepanelen zie je vooral op boeren bedrijven. In de bebouwde kom vond ik het tegenvallen, omdat DE ooit het grote voorbeeld was wat dat betreft. Inmiddels is NL koploper geworden op zonnepanelen per inwoner.
4) Elektrische auto’s zie je steeds meer, dat viel me niet tegen. Zeker nu de Duitse productie van Tesla’s op stoom komt zal dat alleen maar toenemen. Duitsers kopen graag Duitse waar …
5) … maar wel met contant geld, want betalen met de kaart wordt nog lang niet overal geaccepteerd. Gek genoeg zijn het vaak grote bedrijven (of campings) die dat niet doen, terwijl kleinere daar geen moeite mee hebben. Waarschijnlijk een generatie-dingetje ...
6) Duitsers (op de camping) maken niet makkelijk contact. Vaak zijn wij degene die een gesprek opstarten en dan blijken het meestal erg aardige mensen, maar ze houden een bepaalde gereserveerdheid.

Op naar Oostenrijk!

1. Kees en joze:
    3 juli 2023
    hoi Ronald en Ellen.
    ik moest vandaag meer dan 2 weken lezen inhalen en dat is een hele klus. schitterend hoe je het weer voor elkaar krijgt om ons mee te nemen op jullie reis, met al je achtergrondinfo en details. jaloers hoor.
    geniet verder dan doen wij dat van jullie verhalen.
  2. Irene Appelo:
    3 juli 2023
    Hopelijk reist het weer van vandaag niet jullie kant op, want het is hier vandaag herfst, windkracht 6-7 en nu regent het. De komende dagen wordt dat niet veel beter, dus ik zal de weergoden smeken om niet te ver oostelijk te gaan zodat jullie het hopelijk droog houden. Liefs!
  3. Malou:
    4 juli 2023
    Oostenrijk, leuk! We zien uit naar jullie fietsavonturen daar. Veel plezier & groet!
  4. Sophie Roos-Bollen:
    4 juli 2023
    De windrichting bij ons gaat veranderen van West naar Oost... hopelijk blijft het weer oké voor jullie!
    Was laatst ook in Bayern - dankzij jullie verhalen kon ik zelf weer even nagenieten. Op naar Oostenrijk voor jullie, suc6! Liefs:)