Dag 23, regen richting Regensburg

30 juni 2023 - Regensburg, Duitsland

Vandaag was de eerste dag van onze fietsvakantie dat we overdag regen hadden. Het was weliswaar niet veel, maar toch genoeg om een paar keer de regenjassen tevoorschijn te halen. Het mocht de pret niet drukken want vandaag zijn een hoop records gesneuveld:
1) gisteren was al een hoogtepunt met 80 km op één dag, vandaag deden we daar nog eens 9 km bij, vandaag 89 km op de teller dus!
2) we hebben niet alleen de meeste km’s gereden vandaag, maar ook de snelste met een gemiddelde van 17,3 km/h.
3) vandaag hebben we voor het eerst de Donau gezien, the Blue Danube!
4) zoals al vermeld: de eerste dag dat we met regen gefietst hebben, én:
5) door het bereiken van Regensburg hebben we deel I van de Limesroute afgerond.

Het begon allemaal met een snelle afbouw van ons kampement en om 9.00 uur zaten we aan het Frühstück in een Bäckerei in het nabijgelegen dorp. Naast ontbijten hebben ook nog wat gewerkt voor cyberview.nl (Ronald) en de kunstroute Leiden (Ellen). Daarna doorfietsen langs de Altmühl. Wederom mooie fietspaden, het dal werd in de loop van de route wat wijdser en de omliggende bergen (nog steeds met veel uitstekende rotsen) wat lager.

We staken op een gegeven moment het Main-Donau kanaal over. Dit kanaal zorgt er voor dat je van Rotterdam naar de Zwarte Zee kunt varen via binnenvaart. Er zijn drie pogingen gedaan om dit kanaal te realiseren. De eerste al door Karel de Grote. Hij had van de Romeinen al geleerd dat je groot moest denken en dat infrastructuur belangrijk is voor de welvaart (en dus macht). Daarna vond Koning Ludwig I van Beieren het ook tijd om een kanaal te hebben. Maar zijn kanaal werd door de techniek ingehaald: tegen de tijd dat het af was waren spoorlijnen al veel goedkoper in gebruik dan een kanaal. De laatste poging is van na WOII. Dit kanaal bestaat dus nog steeds maar ook hier vraag ik me af of het allemaal de moeite waard was. We hebben welgeteld nul schepen gezien (anders dan een paar ferry’s en cruiseschepen).

Onderweg kwamen we via het plaatsje Riedenburg. In het verleden heb ik ooit bij de Riedenburger bierbrouwerij een grote hoeveelheid bier gekocht om als kerstgeschenk aan de klanten van Schleifenbauer te geven. We hadden het bier Schleifenbraü genoemd en het was een groot succes. De Hefeweizen dobbelbock (die alleen in de wintermaanden wordt gemaakt) viel goed in de smaak. Ik kon het dus niet laten om even langs te gaan. Het bedrijf is inmiddels overgenomen door de zoon, die kort even gedag kwam zeggen. Misschien moet ik dat bier weer eens opnieuw naar NL halen deze winter…

Bij Kelheim stroomt de Altmühl cq het Main-Donau-kanaal uiteindelijk in de Donau. Je merkt direct dat het landschap zijn intieme romantiek verliest en een meer ‘economische’ uitstraling krijgt. We fietsen vanaf nu op de Donau Radweg, kortweg DRW genoemd. Wat ons opviel is dat de Donau een stuk donkerder lijkt dat de rivieren die we tot nu toe gezien hebben. Hij is nog niet bijzonder breed of zo (vergelijkbaar met de Maas in Noord-Limburg) maar wel donkerblauw. Wellicht dat dit de aanleiding was voor het welbekende werk van Strauss over de schönen Blauen Donau. Dit deuntje zal ons vast als een oorwurm achtervolgen de komende tijd :)

1. Irene Appelo:
    1 juli 2023
    Ah, de Donau! Klein beetje jaloers, we hadden m ooit willen varen.....
    En poezenbezoek zo te zien, gezellig!
    Jullie gaan hard, 89km, stoer!