Dag 9, omgeving Keulen

16 juni 2023 - Keulen, Duitsland

Het lukt ons inmiddels aardig om rond 10:00 uur te vertrekken. Vandaag ook weer en we volgen eerst dezelfde route als gisteren. We slaan echter dit keer voor de haven rechtsaf en rijden om het havengebied van Düsseldorf heen. Wat we gisteren niet vermeld hebben is dat Düsseldorf weliswaar veel op Rotterdam lijkt maar er is één groot verschil: ruimte! Als fietser heb je continu het gevoel dat je door een groot park aan het rijden bent. Nergens (behalve in de winkelstraten) heb je last van drukte.

Na Düsseldorf fietsen we langs Neuss. Ik had er vaag wel eens ooit van gehoord maar ooit was Neuss een van de belangrijkste steden van Duitsland. In de eerste eeuw vòòr Christus was Neuss al een legerkamp van de Romeinen. Rond 1200 werd al begonnen met de bouw van de basiliek Quirinusmunster. Tegenwoordig is het niet meer dan een voorstad van Düsseldorf. Zo zie je maar: yesterdays winners are todays losers..

We laten de stedelijkheid achter ons en rijden langs de Rijn door een agrarisch gebied. En vandaag, het lijkt alsof er een internationale wekker is afgegaan, zien we voor het eerst vlinders, en best wel veel! Ik ben blij.. ik dacht dat ze uitgestorven waren. Tot nu toe hadden we er letterlijk nog niet één gezien!
Het rijden door graanvelden heeft iets speciaals, misschien omdat je in Nederland weinig andere gewassen meer ziet dan mais, aardappelen en bieten. Graan wuift, en glimt (goud!) en ruist. Hier door heen fietsen tilt je op. We genieten…

Het duurt niet lang of we zien de contouren van schoorstenen en massale bouwwerken aan de horizon. Opnieuw een industrieel gebied in aantocht. Het gaat om Niehl, hier staan enorme fabrieken van Ford. Overal lopen er rails over de weg, soms voor de trams (Straßenbahn) om personeel aan en af te voeren en soms voor goederentreinen om materiaal aan en af te voeren. We zagen trouwens ook binnenvaartschepen vol met auto’s. Daar passen er wel een paar honderd op. Ik had dat nog nooit gezien in Nederland. Maar er is ook weinig binnenvaart in Leiden, geef ik toe.

Door Keulen fietsend is direct het verschil met Düsseldorf merkbaar. Het is er veel drukker, lawaaiiger en chaotischer op de weg. Op de stoep, waar we als fietsers moeten rijden, is het druk met slenterende toeristen, fietsers met haast, elektrische stepjes en mensen zoals wij. Op straat hoor je zo nu en dan nog een auto grommend accelereren als zijn V8 de sporen krijgt. Zou hij zich realiseren dat hij tot een uitstervend ras behoort? Een middenklasse elektrische auto van 1/3 van zijn prijs zou hem het nakijken geven bij het stoplicht. Zouden dinosauriërs zich bewust zijn geweest van het einde van hun tijd of overkwam het hun ook alleen maar?

Ondanks alle bedrijvigheid reden we meestal tussen de bomen. Geen jonge boompjes die net aangeplant waren, maar (meestal) linden van respectabele leeftijd. Het is bloeitijd voor deze bomen met als gevolg dat het heerlijk ruikt. Het is ook merkbaar koeler onder de bomen. En met deze temperaturen is dat geen overdreven luxe.. Plant meer bomen! De goedkoopste en beste airco’s die er zijn.

Inmiddels zitten we weer in een Biergarten, op een fijne camping. Het is vanwege het mooie weer erg druk en we moesten een plekje voor onze tent zien te vinden op de ‘overige’ beschikbare ruimte want alle ‘echte’ plekken waren al volgeboekt. We staan pal naast een camper. De eigenaren kwamen geïnteresseerd kijken naar onze opbouw activiteiten en trakteerden ons op koud bier en prosecco. Wat een ontvangst! Het waren mensen uit Keulen die hun gloednieuwe camper aan het uittesten waren. Erg gezellig… toen we zeiden dat we gisteren in Düsseldorf waren werden we meteen ge-sssht.. over Düsseldorf spreken we hier niet! Haha: hoe dichterbij, hoe groter de rivaliteit.

Natuurlijk kwamen we ook Sarah en Samuel weer tegen. Die zijn nu hun tent aan het opzetten en komen zo meteen met ons mee borrelen/eten. Dus ik ga er gauw mee ophouden. Tot gauw lief dagboek xx

1. Irene Appelo:
    17 juni 2023
    Gezellig, al die leuke mensen die jullie ontmoeten! Gaat 't nu wat beter met de wind? Liefs!
  2. Ellen en Ronald:
    18 juni 2023
    De wind is vrijwel verdwenen, we fietsen nu veel sneller .