Dag 16, Bim Bam Beieren

23 juni 2023 - Wörth am Main, Duitsland

Wat een heerlijke dag… aangename temperatuur, geen brandende zon, geen tegenwind en met mijn nieuwe zadel, en die van Ellen een beetje veranderd, hebben we veel minder last van zadelpijn.

Het was direct na Mühlheim al duidelijk dat we gisteren het echte noodweer precies gemist hadden. Na nog geen 2 kilometer lagen er overal afgerukte twijgen op ons pad en passeerden we een omgewaaide boom die gelukkig net genoeg ruimte liet zodat we eronder door konden fietsen. Daarna was het weer business as usual: mooie paden langs een rivier (de Main nog steeds) en mooie pittoreske dorpjes.

Het dorp Seligenstadt verdient een aparte vermelding want die was echt ‘sehr schön’. De Altstadt was vrijwel compleet in vakwerk gebouwd en er was een prachtige kerk met klooster midden in de stad. Blijkbaar een geliefde plek voor huwelijken want we hebben meerdere stelletjes gezien.
Na Seligenstadt reden we langs het indrukwekkende slot Johannisburg. Vier torens en een donjon die is opgenomen in de architectuur maken het een massief en gigantisch bouwwerk, zeker als je er pal onder langs fietst.

Ondertussen zijn we in Beieren aangeland. Veel eerder dan ik had verwacht, maar Beieren is dan ook groot, ruim anderhalf keer de oppervlakte van Nederland. En hier aan de noordkant van Beieren wonen de ‘Franken’ die eigenlijk het liefst een eigen Bundesland zouden hebben, maar de Franken zijn verspreid over 3 landen, dus dat gaat waarschijnlijk nooit lukken. Wel zijn ze overal in de minderheid dus altijd het pispaaltje, ook vanwege het bijzondere dialect dat ze er op na houden.

Een van de rode draden tijdens onze reis langs de Rijn en de Main is de aanwezigheid van Nijlganzen. Die zie je werkelijk overal. Goed herkenbaar aan de typische ringen om hun ogen. Blijkbaar hebben ze slecht opgelet tijdens de lessen geografie op school.

We zitten hier nu aan de oever van de Main (waarschijnlijk onze laatste dag aan die rivier). De zon is weer gaan schijnen, maar we zitten in de schaduw van een biergarten. Aan de overkant liggen de bossen en wijngaarden te schitteren in de zon. Het leven is goed.

1. Kiki:
    28 juni 2023
    "Het leven is goed" wauw, dat willen we horen! Ik word zo blij als ik denk aan hoe jullie aan het genieten zijn :)