Dag 49, terugtocht met hindernissen

27 juli 2022 - Douglas, Man

Vanochtend vroeg vanuit de camping naar de haven van Dublin gereden. Je komt dan door de ‘docklands’ wat in Dublin, zoals in veel andere steden tegenwoordig, een ‘hipster gebied’ is. Hoofdkantoren van hippe bedrijven (je hoort veel Amerikaanse tongval op straat) en appartementen-complexen in het hogere prijssegment. De architectuur lijkt een beetje op steden als Hamburg, Copenhagen of Rotterdam.

Onze boot boot was een snelle catamaran die met een kruissnelheid van 60 km/h richting Douglas, de hoofdstad van ‘The isle of Man’, voer. Even na de middag kwamen we al aan en zochten we ons hotel op voor vanavond. Morgenvroeg moeten we namelijk al weer vroeg de volgende ferry naar Heysham in het Verenigd Koninkrijk nemen. Een tent opzetten en afbreken lukt dan niet meer…Met de WiFi van het hotel wilden we de rest van onze terugreis plannen. ‘Even’ bepalen hoe lang we over de fietstocht naar Hull doen en dan vanuit daar de ferry boeken naar Rotterdam….

Jammer maar helaas. De ferry van Hull naar R’dam is voor de HELE MAAND AUGUSTUS volgeboekt !!! Hè ?? Potverdorie ! Niet eens 2 plek meer voor 2 fietsjes ? No sir, we are sorry….
Dan gooit flink wat roet in het eten. Naar Harwich is te ver weg en naar Newcastle gaat door een bergachtig gebied en we weten niet of ‘De Knie’ daaraan wil meewerken. Na een hoop gepuzzel en geploeter aan onze eettafel in het hotel zijn we tot een oplossing gekomen: we houden ons aan de oorspronkelijke route richting Hull via ‘The Way of the Roses’. We stoppen echter in York en nemen daar de trein naar Newcastle om van daaruit over te steken naar IJmuiden. Dan komen we twee dagen later aan dan gepland. Mits de Britse spoorwegstakingen dan tenminste voorbij zijn! Het blijft spannend ;)

Nog even een woordje over Man (het ‘eiland van…’). We werden verwelkomd door wat kinderen die een beker limonade verkochten voor 50 pence. Dat wilden we wel, maar pences hadden we niet.  Voor 80 eurocentjes wilden de kids ons evengoed wel een glaasje geven. Geinig!

Het contrast met Ierland is op het eerste gezicht vrij groot. Alles straalt hier rijkdom uit: de brede boulevard, de perfecte huizen allemaal strak in de lak, mooie gebouwen en kunst op straat. Man heeft een ‘status aparte’ in het Verenigd Koninkrijk, die moet zorgen voor de militaire defensie van het eiland. Het is een belastingparadijs en ze hebben een eigen gouvernement. De Luitenant General representeert The Queen die officieel ‘The Lord of Man’ is. Overigens zijn er ook genoeg overeenkomsten met Ierland zoals de taal, de invloed van de noormannen en hun Keltische cultuur.

Zo… Man in een notendop.

1. Irene Appelo:
    27 juli 2022
    Pfff, gelukkig toch nog een leuke alternatieve terugtocht gepland. Ik wens jullie nog fijne dagen zonder pijn van knieën en andere dwarszittende lichaamsdelen! Liefs!
  2. Irene Appelo:
    27 juli 2022
    Enne.... the way of the roses ziet er prachtig uit, veel plezier!
  3. Marion:
    28 juli 2022
    Wat mooi om jullie fietssvontuur af te sluiten daar met the way of the roses.
  4. Jenny Schreinemachers:
    28 juli 2022
    Respect lieve vrienden ! Wat een genot om weer deelgenoot te mogen zijn van jullie inspirerende verhalen & diepste zielenroerselen 🧿