Dag 52, de 'Grande Finale'

30 juli 2022 - Leiden, Nederland

Tegen de tijd dat we goed en wel wakker zijn varen we de haven van IJmuiden binnen. Het ontschepen duurde al net zo lang als het inschepen maar uiteindelijk reden we dan toch het havengebied van IJmuiden in. Het was heerlijk weer, een stralend zonnetje en niet te warm. Eerst maar even naar een strandtent om te ontbijten want wij hadden niet zo'n zin in het ontbijtbuffet aan boord van het schip. In een super relaxte tent kregen we een bak yoghurt met muesli en een kop koffie. We konden er weer even tegenaan.

Even later fietsten we op een fietspad (!) door de duinen van Zuid-Kennemerland. Wat een verademing: mooie fietspaden met alleen maar fietsers, kilometers lang, goed asfalt door een prachtig landschap. We liepen een beetje over van trots dat dit Nederland is. Hoe goed is het hier geregeld voor de fietsers, wat een mooi land. We hebben tot enkele kilometers voor Leiden alleen maar op een fietspad door duinen gereden, 50 km aan een stuk. We hoefden die alleen te delen met andere racefietsers, e-bikes, e-scooters, bakfietsen, ATB's, fat-bikes en ga zo maar door. We hebben in deze uren meer (soorten) fietsers gezien dan de afgelopen 7 weken bij elkaar. Alleen in Zandvoort maakten we een pauze om te lunchen. Ook hier weer een zeer gemoedelijke atmosfeer, de voetjes in het zand, uitzicht op zee en spelende kinderen op het strand, hun ouders met een drankje onder de parasol. Soms moet je even weggaan en terugkomen om te waarderen wat je allemaal hebt in eigen land. Het is hier fantastisch!

Hiermee sluiten we dit verhaal af. Ruim 7 weken onderweg, met de weergoden meestal aan onze zijde, met af en toe wat materiaalpech maar vooral veel leuke ontmoetingen onderweg. We hebben Ierland wat beter leren kennen en het zijn vooral de Ieren zelf die de meeste indruk hebben gemaakt. Het zijn aardige, leuke en open mensen die de tijd nemen voor een geïnteresseerd gesprek. Het landschap is, op enkele spectaculaire kliffen na, prachtig maar niet zo indrukwekkend als we dachten. Maar dat hoeft ook niet altijd. Wij hebben genoten en zijn blij en dankbaar dat we weer in Nederland zijn en dankbaar ook voor jullie leuke lezers van deze blog en het meeleven met onze reis. Tot de volgende!

1. Debora:
    31 juli 2022
    Wat een leuk verhaal elke dag, jammer dat er een eind aan gekomen is! Ik heb er van genoten, leuke stijl van schrijven en heel ‘to the point’ de waarnemingen vooral wat betreft de Ierse mentaliteit. Duncan’s zus is met een Ier getrouwd en hun kinderen zijn daar opgegroeid/wonen daar nog en ik herken zo die levenslust en ‘alles komt goed’ houding. Heerlijke mensen! Bedankt dat jullie je ervaringen gedeeld hebben!
  2. Maxim:
    1 augustus 2022
    Welkom thuis! En knap gedaan!