Dag 11, un dimanche a la campagne

25 juli 2021 - Beaumont, Frankrijk

Voor wie deze film niet kent… zeer aanbevelenswaardig Frans drama.

Voor ons was het ook zondag, en we reden door ‘la campagne’ met prachtige vergezichten … de eerste 25 kilometer reden we over een D-weg, overigens wel onderdeel van de Maasroute. Dankzij de zondag viel het vrachtverkeer mee, maar toch was het te druk om aangenaam te zijn. Het fiets toerisme is hier nog niet helemaal ontwikkeld blijkt wel als zo’n belangrijke fietsroute gewoon over wegen gaat waar 90 kmh gereden mag worden. Er ligt nota bene een oude ongebruikte spoorlijn langs het traject dat zich perfect leent voor ombouw naar fietspad. Effe wachten tot ze hier ook het licht zien van ‘fiets tourisme’.

We zijn afgeslagen, oostwaarts richting Nancy, om praktische redenen dat we van daaruit aansluiting kunnen krijgen bij onze oorspronkelijke route ’de groene weg’, maar ook om wat afstand te nemen tot dezelfde mensen die we iedere avond op de campings tegenkomen. Het neemt je gevoel van een unieke ervaring weg, en ook al is het zelfbedrog (want al die mensen zijn nu eenmaal net als wij onderweg naar het zuiden) het is fijn om weer eens alleen onderweg te zijn.

Na onze eerste kilometers, waarbij de wind zich inmiddels tegen ons gekeerd heeft maar de zon zich van zijn aangenaamste kant laat zien (niet te heftig), gingen we richting het Parc naturel régional de Lorraine. In het midden ligt een groot meer waar we met een grote boog (letterlijk) omheen gefietst zijn. De wegen zijn een stuk rustiger, de natuur prachtig en inmiddels zijn we op een fantastische camping aangekomen: geen zak te doen, ultieme stilte en toch een receptie met koud bier en chips…. Veel beter gaat het niet worden.

A propos, er werd geschokt gereageerd op de foto van mijn voeten in sokken in Teva’s. Ik ben me terdege bewust van het feit dat dit tegen alle conventies ingaat, maar in mijn verdediging wil ik aanvoeren dat er zich een blaar ontwikkelde aan de onderkant van mijn voet door het blootsvoets in Teva’s fietsen, en dat ik de leeftijd bereikt heb dat dit gewoon geaccepteerd wordt.

Zo, en nu weer over tot de orde van de dag.

1. Wim de jong:
    25 juli 2021
    Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik van Teva hoor. Wat is de negatieve connotatie?
  2. Ellen en Ronald:
    25 juli 2021
    Het gezaghebbende modeblad Elle zegt er het volgende over:
    Blijk ik toch een trendsetter te zijn…😂
  3. Kiki:
    26 juli 2021
    Andere route ingeslagen? Dus jullie komen niet meer langs het prachtige Beaumotte Les Pins over een paar dagen? (Dat 'prachtige' weet ik ook alleen maar van horen zeggen trouwens, ik heb het huisje met zwembad nog geen minuut verlaten :') ... )
  4. Ellen en Ronald:
    26 juli 2021
    Nee hoor, dat is nog steeds ons plan. Vanavond ten zuiden van Nancy.
  5. Ellen en Ronald:
    27 juli 2021
    Kiek, ‘t kan zomaar zijn dat we einde van as donderdag (29e) bij jou in de buurt zijn, hoe leuk is dat?!
  6. Kiki:
    28 juli 2021
    Dat is superleuk!! Komen jullie dan even langs voor een borrel?
  7. Simon de Jong:
    12 augustus 2021
    Lelijke voeten, do what, we zijn de schaamte voorbij