Dag 5, wateroverlast

19 juli 2021 - Tienen, België

De dag begon goed, we stonden zo waar om 10 uur klaar om te vertrekken, da’s een hele tour voor twee vijftig-plussers op vakantie ! Maar het duurde niet lang voordat we de eerste uitdaging tegenkwamen: een wegblokkade. Als echte Hollanders deden we alsof onze neus bloedde en kropen onder het (politie-)lint door. Pas een kilometer verderop begrepen we waarom de weg was afgezet: water! De rest van de dag stond in het thema van water. Na Diest reden we over de dijk van een opvangbekken dat in de jaren negentig was aangelegd om Diest droog te houden bij overstromingen. Veel mensen zagen voor het eerst het reservoir in werking. waar normaal gesproken een groot natuurgebied was stond nu het water tot aan de boomtoppen. Onderweg veel ondergelopen akkers en weiden gezien. Het is echt bar en boos.

Uiteindelijk kwamen we aan in Tienen en was onze voortgang redelijk beperkt. Er blijken weinig campings op onze geplande route te liggen en wat er was was vol…we hebben besloten eieren voor ons geld te kiezen en hebben de stadscamping van Tienen geboekt.

Gelukkig net op tijd, want ook deze camping zit nu tjokvol. Wel n supergave camping dit. Ik schat 2 à 3 hectare groot, binnen de bebouwde kom van Tienen. Hoe dan? We zitten nu onder het dak van een oude schuur, blikjes Hoegaarden (3 km hier vandaan…!) en de brander op tafel: vanavond eten we salade niçoise, hmmm.

Slechts 40 km. Meer valt er vandaag eigenlijk niet te becijferen.

1. Simon de Jong:
    24 juli 2021