Dag 46, Galway lost it…

25 juli 2022 - Galway, Ierland

De hele nacht hebben de wind en regen onze tent gegeseld en zelfs in de ochtend wisten ze niet van ophouden. Dat was een goed excuus om even lekker lang in bed (slaapzak) te blijven liggen en om ‘de knie’ wat extra rust te gunnen.

Na de Grand Prix van Frankrijk zijn we dan toch nog vlug de stad (Galway) in gefietst. Dat was tijdens de All Ireland Football finale-wedstrijd tussen Galway en Kerry. De straten waren dus leeg en in de stad kon je meeleven met de mensen door de luide kreten van spanning tijdens de match. De hele stad hing vol met vlaggen en andere uitingen van support aan de ‘tribal man’ van Galway maar helaas, ze kwamen net te kort om ‘The kingdom’ Kerry te verslaan. We dachten daarna grote verslagenheid in de stad te zullen ondervinden, maar daar was geen sprake van. De aanwezige Kerry-fans werden gefeliciteerd en iedereen had het over een mooie match waar goed gespeeld was. Niks geen rellen of andere ongeregeldheden die je zou verwachten na het verlies van zo’n belangrijke match. (Galway had al 22 jaar geen kampioenschap meer gehaald, nu 23 dus).

Het centrum van Galway is gezellig en druk. Veel toeristen natuurlijk en ook een hoop studenten. Maar ook hier, net als in Carmarthen, worden de straten vanaf een uur of 7 gekenmerkt door bodybuilder-type bouncers in zwarte kledij met oor-telefoontjes. Dat geeft, wat ons betreft, precies het tegenovergestelde effect van wat ze ermee proberen te bereiken.
Los daarvan; wat ook typisch en wel gezellig is, zijn de gevels van de pubs die je vaak op het verkeerde been zetten: je denkt een kleine ‘bruine-kroeg’ pub binnen te gaan en als je na de eerste bar doorloopt blijkt daarachter nog een bar en dan een trapje op of neer en dan openbaart zich weer een zaal en/of een beer garden en zo blijken er opeens meer dan 100 mensen binnen te zitten… een paar keer meegemaakt en iedere keer is het gezelligheid troef. Niets te merken van de alomtegenwoordige klaagzang (inclusief die van ons) dat alles hier zo duur is.

Na nog even genoten hebben van wat straatmuzikanten weer terug naar de camping gefietst. Fietsen gaat gelukkig beter dan lopen met de knie.