Dag 7, een GESLAAGDE dag !

14 juni 2023 - Düsseldorf, Duitsland

Waar te beginnen, met zo veel geslaagden vandaag!?
Juno, Jan, Stella, Fons, en alle andere geslaagden (ook die we vergeten zijn): GEFELICITEERD, geniet van jullie fantastisch resultaat!

Maar ook onze dag was zeer geslaagd. We hadden gelezen dat het fietsen in het Ruhrgebied niet erg leuk is, maar niets is minder waar. De afwisseling van industriële horizons, prachtige uiterwaarden, enorme fabrieksgebouwen en dito parkeerplaatsen (van werknemers) en grote parken waar je je midden in de natuur waant  is ons zeer goed bevallen. Nooit werd het industriële karakter van deze omgeving onprettig of echt lelijk.
Onderweg werden we getrakteerd op een prachtig luchtgevecht tussen een kraai en een buizerd (die het schijnbaar had voorzien op de jongen van de kraai). De kraai die een stuk kleiner is dan de buizerd maar gigantisch wendbaar is en bovendien erg slim gaf de buizerd flink op zijn falie. Hij draaide pirouettes om de buizerd en deelde gevoelige tikken uit. De buizerd hield het voor gezien en koos het hazenpad met nog een paar natrappen van de kraai. Spectaculair, en mooi om te zien hoe zo’n vogel opkomt voor de kinderen. Je vraagt je af wat er zou gebeuren als een koe zo slim was als een kraai als de boer het kalf direct na de geboorte weghaalt bij haar moeder…

Met wat mildere temperaturen en af en toe de wind niet op de kop ( we gaan nu flink zuidwaarts) ging het fietsen erg goed vandaag, behalve dat ik nog steeds een pijnlijke kont heb. Doordat ik door omstandigheden een nieuwe fiets heb, en dus ook een nieuw zadel moet mijn zitvlak nog ‘ingereden’ worden op deze nieuwe situatie. Er moet ander zitvlees gecreëerd worden en zitvlees is niet mijn sterkste kant. (Klote fietsendief!)

Wat wel een aantekening in de kantlijn verdient is de kwaliteit van het wegdek hier in Duitsland. We zijn door onze tocht door Engeland wel het een en ander gewend, maar hier hadden we onze verwachtingen toch echt hoger liggen. Maar ook hier wordt de fiets-infrastructuur nog niet met dezelfde aandacht omgeven als in Nederland. Een puntje van aandacht voor de Duitse beleidsmakers. Ik zou zeggen: Schade, Straßenschade! Je kunt ook zeggen dat we in NL gewoon erg verwend zijn met onze fietspaden.

Vandaag hebben we Sarah en Samuel ontmoet. Een koppel uit Israel dat we gisteren ook al tegenkwamen en net als wij een lange fietstocht door Europa maakt. We kwamen ze weer tegen bij onze camping vandaag en hebben een paar biertjes gedronken bij de receptie. Erg leuke gesprekken met elkaar, over onze fiets ervaringen uiteraard, maar bijvoorbeeld ook over onze thuislanden, waarbij de blik van een buitenstaander je horizon kan verbreden. Zo zijn volgens hen veel jonge mensen in Israel bezig om een Europees paspoort te bemachtigen omdat ze het gedoe van de ultra-orthodoxen in hun land helemaal zat zijn. Ook grote bedrijven zijn zich aan het terugtrekken vanwege de politieke situatie aldaar. Iets wat ik nog niet wist.

Al met al zitten Ellen en ik nu te picknicken aan de oever van de Rijn ter hoogte van Düsseldorf. Morgen willen we die stad gaan bezoeken dus we blijven twee nachten hier. Het is een komen en gaan van schepen en zelfs op onze camping hoor je nog het laag-frequente geluid van de scheepsdiesels. Daarnaast zien en horen we de vliegtuigen landen op Düsseldorf Airport. Hopelijk reduceren al deze geluiden tot achtergrondgeruis waarop we straks goed slapen …