Dag 13, geluksdag

27 juli 2021 - Bonvillet, Frankrijk

Bij het wegrijden van onze camping bleek nogmaals wat we gisteren hadden doorstaan: de hoogtemeter gaf aan dat we ruim 250 meter boven het stadscentrum van Nancy zaten. Die flinke klim van gisteren werd nu onze afdaling want de Moezel, of meer specifiek het Canal de l’Est zou onze reisleider zijn voor het eerste deel. Het zou niet de laatste keer zijn dat onze remmen flink op de proef gesteld zouden worden vandaag.

45 km hebben we langs dit kanaal gefietst, met ontelbaar veel sluizen. We hebben welgeteld twee varende boten gezien en nog  twee die aan de wal lagen. Je vraagt je als fietsende toerist af hoeveel het zou kosten om deze kanalen en sluizen te onderhouden en hoeveel dat dan oplevert. Een varende toerist geeft volgens mij veel minder uit aan de lokale bedrijven/horeca dan wij fietsers (die niet zo veel zelf mee kunnen nemen). Maar geen gezeur, het was een prachtige route.

In Charmes hebben we een dejeuner genuttigd bij een lokaal etablissement. Een 3 gangen menu voor 11,20€ en nog bijzonder lekker ook. Dat gaf genoeg energie (ook nog snel even de accu bijgeladen) voor de rest van de tocht. Deze was niet zo vlak als het kanaal… we hebben flink op de pedalen moeten persen want aan het einde van de dag stonden er 670 hoogtemeters op de teller!

Het mooiste moest echter nog komen: toen we na 95 km bij de camping aankwamen bleek deze op last van de burgemeester gesloten te zijn.  Iemand had met een stift een telefoonnummer van een chambre d’hôtes op het bord geschreven. Het gevolg daarvan was dat we nu in een prachtige kamer op een boerderijtje zitten terwijl het buiten zachtjes regent…. Hoeveel geluk kun je hebben ?

1. Irene Appelo:
    27 juli 2021
    Heerlijk! En welverdiend! Liefs!
  2. Ellen en Ronald:
    27 juli 2021
    Knuffie terug!
  3. Simon de Jong:
    12 augustus 2021
    Gelijk hebben jullie, het gebeurd dans la moment