Dag 7, geruisloos Frankrijk in

21 juli 2021 - Monthermé, Frankrijk

Vanuit ons ‘luxe’ hotelovernachting onze weg vervolgd langs de Maas. We hebben de Maas-route verkozen boven het alternatief door de Ardeense ‘bergen’. Ondanks het feit dat we ons iedere dag een beetje sterker voelen zijn we nog niet klaar voor een echte berg-etappe.

Gedurende de dag kwamen we tot de conclusie dat het fietsen langs een rivier eigenlijk heel leuk is: relatief weinig hoogteverschillen, een afwisselend landschap en interessante steden liggen meestal aan een rivier… Na de Elbe is de Maas de tweede rivier die we volgen. Misschien gaan we dat vaker doen.

De dag begon evenwel een beetje eigenaardig: er was blijkbaar een soort brommer evenement in de buurt waardoor het eerste deel van ons traject gevuld werd met vele tientallen brommers in alle kleuren en maten die ons tegenkwamen. De lucht boven de Maas werd gevuld met herrie en oliedampen van deze snorders. Tegelijkertijd was er een bijeenkomst van oldtimer-liefhebbers, vooral veel cabrio’s, die in onze richting reden. Het was een kakofonie van geluiden en geuren. Je vraagt je af hoe we in de toekomst om moeten gaan met deze vervuilende activiteiten: enerzijds moet het worden bewaard als cultureel erfgoed (mijn mening) anderzijds is de aanslag op de omgeving van deze machines niet te onderschatten.

Behalve deze gedachtescheet is het fietsen gewoonweg heerlijk. De rivier leidt je en je komt in een soort trance, gedachtenloos het grootste deel van de dag. Zen …

Afstand 85,5 km, 340 m geklommen, 4u50 in het zadel

1. Wim de jong:
    21 juli 2021
    Ellen, Irene en ik zijn het erover eens dat je steeds blonder wordt.
  2. Simon de Jong:
    24 juli 2021
    Wat ziet die tunnel er mooi uit. Houdt je knie het goed Ellen?
  3. Ellen en Ronald:
    27 juli 2021
    Knieën gaan boven verwachting goed, ben trots op ze, ik verwen ze iedere dag met een half ibuprofennetje, en gun ze de tijd met opstarten :)
  4. Simon de Jong:
    12 augustus 2021