Dag 11, korte dag, kort verhaal

19 juni 2022 - Newport, Verenigd Koninkrijk

Onze eerste volle dag in Wales, en het valt niet tegen. De wegen zijn hier beduidend beter onderhouden dan in Engeland. Het lijkt alsof de wegen nieuwer zijn en het ‘patchwork’ van de Welsh wegenwerkers is van betere kwaliteit dan hun Engelse collega’s. De betere wegen en het feit dat de windgoden ons vandaag goed gezind waren heeft er toe geleid dat we een veel hogere gemiddelde snelheid rijden dan de afgelopen dagen.

Redelijk vroeg kwamen we al aan in Newport, onze bestemming van vandaag. Een bijzondere aanblik was de ‘Transport Bridge’ die hier zeer opvallend over de Usk staat/hangt. Het is een bijzondere brug die heel hoog boven de rivier een rails-contructie heeft en op de begane grond een gondel waar je met de auto of zelfs vrachtauto in kunt om naar de overkant gebracht te worden. Op deze manier kunnen er toch hoge zeeschepen de rivier op. Een pont is geen optie in een rivier met een groot getijde-verschil zoals deze. Momenteel wordt deze alleen nog maar voor het toerisme ingezet, vandaag niet open.

Na zo’n regenachtige dag als gisteren hebben de fietsen wat extra aandacht nodig. Gek genoeg slijten de remmen extra als het nat is en de ketting sneller raakt sneller droog. Onderweg bij de lokale Halfords nog nieuwe remblokken voor Ellen’s fiets gehaald en hier op de camping de kettingen in de wax gezet.

De camping is er weer eentje van de Caravan and Motorhome Club UK, net als in Brighton. Een camping voor keurige mensen. Alle pitches zijn precies even groot en gelijkvormig. Bij de receptie staat ook hier weer een miniatuur-autootje met miniatuur-caravan op een een klein nep-grasmatje om de bezoekers precies duidelijk te maken hoe ze de auto en caravan moeten neerzetten op de pitch. En iedereen houdt er zich aan. Wij zijn natuurlijk de enigen op het tentenveld.

Na het opzetten van de kleddernatte tent (van eergisteren) zijn we eerst gaan koken zodat de tent kon drogen. Dat gaat gelukkig supersnel en nu zit ik lekker naar de Grand Prix van Canada te luisteren en gaan we zo weer naar slapen. Morgen zien we de zon weer, en een oude vriend.

1. Hilde Schuemie:
    19 juni 2022
    Hai Ellen en Ronald,

Wat leuk allemaal! Erg leuk om jullie verhalen te lezen, elke dag weer een nieuw verhaal!