Dag 22, grijs maar niet saai

30 juni 2022 - Clonmines, Ierland

Vandaag onze eerste ‘echte’ dag in Ierland. We hebben geen zon gezien maar (bijna) ook geen regen. Die druppels die er vielen waren geen uitdaging voor onze regenkleding deze keer.

We zaten op een beach camping dus Ellen moest eerst naar het strand voordat we echt konden gaan fietsen. Wat direct een merkbaar verschil met Wales was, is het landschap. We hebben weer glooiingen in plaats van plooiingen. Dat was duidelijk merkbaar in onze gemiddelde snelheid vandaag. Lag die in Wales nog tussen de 12-13 kmh, vandaag zaten we boven de 16. Dat is een flink verschil. De klimmetjes waren gemoedelijk, we hebben nauwelijks het kleine tandwielblad voor hoeven te gebruiken. We konden eindelijk weer op bepaalde stukken onze ‘cadans’ vinden. Dat wil zeggen dat je je ideale trap omwenteling te pakken hebt. Als je dat hebt dan vliegen de kilometers onder je  fiets door. Je raakt ‘in the zone’.

Ook hier zijn de wegen omheind door hagen, echter met meer variatie en vooral meer bloemen dan in het Verenigd Koninkrijk. Kamperfoelie en fuchsia’s, heerlijk ruikende vlier en nog veel meer bloeiers waar ik de naam niet van weet. Ze breken in ieder geval de wind en dat is altijd fijn. De wegen zijn ook wat breder, vaak slecht maar ook grote stukken voorzien van goed/nieuw asfalt. Ook is de bewegwijzering van de EuroVelo 1 (de atlantische kustroute die we nu volgen) meer dan OK. Overal staan de bordjes groot en duidelijk langs de weg. Anders dan in het VK waar het woord ‘euro’ niet meer mag worden uitgesproken en dus de EV1 een ‘national cycle route’ was. Daar moest je toch regelmatig zoeken waar de bordjes of stickers te vinden waren.

Wat ook opvalt zijn de prijzen. Alles lijkt hier erg duur. Vooral alcohol is aan de prijzige kant, dat is slecht nieuws voor ons budget! Hahaha..

Aan het einde van de dag zitten we hier met een uitzicht over het estuarium die momenteel vol is gelopen door de vloed (vanmiddag reden we aan de overkant en toen was ie leeg..) en hebben lekker gegeten en gedronken. Morgen begint de vakantie in Ierland, dus we moeten goed gaan oppassen dat we nog plekjes vinden op de campings. We horen dat sinds de corona-crisis kamperen hier weer heel erg in trek is…

1. Kees en joze:
    30 juni 2022
    mooie verhalen Ronald. we wensen jullie een mooi verblijf in Eire.
  2. Karin:
    3 juli 2022
    Yes we see you! Even wat verhalen inlopen en leuk jullie weer te zien. Veel plezier in Ierland☀️
  3. Willem:
    5 juli 2022
    Hoi Ronald en Ellen. Ziet er mooi uit de omgeving. Veel plezier nog. Groetjes Willem.