Dag 21, Lugdunum

4 augustus 2021 - Villefontaine, Frankrijk

Vandaag hebben we geleerd dat de naam Lugdunum zowel voor de stad Lyon als voor Leiden werd gebruikt. Is dat toeval of niet? Daar hield de vergelijking overigens niet mee op: beide steden zijn zowel met mooi weer als (zoals vandaag) in de regen erg prettige plaatsen (met veel historie) om te vertoeven.

Het begon allemaal vanochtend toen we met een geleende paraplu van het hotel via bus en trein in Lyon aankwamen. Gezien ons tijdsbestek hebben we ons beperkt tot enkele highlights, inmiddels wetende dat we daar de stad tekort mee doen. Soit…

Na een stukje bus hebben we eerst wat rondgeslenterd; rond Place des Terreaux, en langs de oevers van de Rhône en de Saône.
Onze lunch was geweldig. We aten bij Les Filaos Restaurant réunionnais. waar werd gekookt met de keuken van Réunion, een eiland ten oosten van Madagascar. Ongelooflijk lekkere nieuwe smaakcombinaties geproefd: ingelegde vis met bananensaus … je zou het nooit verzinnen, maar errug lekker. Ook de andere zaken die opgediend werden (waarvan we de naam niet eens konden uitspreken, laat staan onthouden) waren allemaal heerlijk. Fooien geven kan in Frankrijk blijkbaar niet op de bankpas. Dat moet altijd cash. Ellen stopte een briefje van vijf in de pot en meteen vroeg de mevrouw of we ook hun eigen gemaakte rum wilden proeven. Bien sur, natuurlijk! De vanille-smaak spatte er werkelijk van af… zalig!

In de middag ‘Vieux Lyon’ bezocht (prachtig middeleeuws stadsdeel) en naar de Notre Dame de Fourvière basiliek geweest (ook wel de suikertaartkerk genoemd, zie de foto’s). Daar zit je inmiddels ruim 100 meter boven de oude stad. Een kabeltreintje trekt je naar boven en brengt je weer beneden.

De oude stad heeft prachtige smalle straatjes en steegjes, ‘traboules’, die vaak door de binnenplaatsen van een gebouwcomplex lopen. Het lijkt soms op de hofjes in Leiden, zo intiem. We hadden best nog een paar dagen langer in Lyon kunnen blijven, maar de Côte d’Azur lonkt. Ook hebben we inmiddels een beetje behoefte aan zon. De dag eindigde vandaag weliswaar met een paar zonnestralen maar de regen overheerste ook nu weer. Morgen gaan we weer klimmen en we hopen na de volgende bergen eindelijk echt mediterraan mooi weer te krijgen.