Dag 22, bergetappe

5 augustus 2021 - Hauterives, Frankrijk

Vanuit ons hotelletje lekker vroeg de baan op. Vandaag werd er geen regen voorspeld en we fietsen vol goede moed richting de heuvels. De routeplanners had al voorspeld dat het pittig zou worden vandaag qua klimmen. Dat bleek na een paar kilometer al te kloppen. De rest van de dag was een aaneenschakeling van heuvels en dalen. Soms wel een paar kilometer achterelkaar met 5 a 6% omhoog. We hebben nog nooit zo lang en vaak in de eerste versnelling gereden (je weet wel: 1 trapomwenteling is 1 wielomwenteling). De snelheid daalt tot 6 à 7 kmh. Je ziet dan opeens de torretjes, kevers en naaktslakken over de weg kruipen, je kunt er als een echte boeddhist omheen rijden. Hagedissen rennen niet eens meer weg, zo langzaam gaat het. Het lijkt meer op koorddansen dan fietsen. Aan de andere kant van de heuvel loopt de snelheid snel op. 40, 45 kmh en soms tikken we de 50 aan. De tranen staan dan in je ogen en de remblokjes krijgen flink straf.
Je moet op zo’n moment wel vertrouwen hebben in je materiaal, in ons geval de fiets. We hebben fietsen die speciaal hiervoor gemaakt zijn. Ze zijn enorm sterk en stijf. Hierdoor gaat de fiets niet ‘wobbelen’ als je naar beneden dendert en de extra sterke velgen zorgen ervoor dat ze niet deuken of breken als je door een gat in de weg knalt. De bagagerekken houden de vier fietstassen strak tegen het frame. Alles blijft daardoor goed in balans. De foto’s laten zien hoe we alles ingepakt hebben.
Een paar dingen vallen op, op weg naar het zuiden. De aarde die een paar dagen geleden nog roestbruin was is nu chocoladebruin. Er liggen enorm veel kiezels en keien op het land. De boeren zullen wel bedacht hebben dat het geen zin heeft of onmogelijk is deze er uit te halen. Ook de bomen en struiken zijn veranderd, het is alleen niet uit te leggen hoe. Links en rechts aan de einder zijn nog steeds de bergkammen van de Alpen en het Pilat gebergte te zien. Sinds het middaguur breekt de zon ook door. Af en toe voel je haar weldadige warmte. Niet de hele tijd want we rijden vandaag best vaak tussen de bomen. Het was een mooie dag. Als we op de camping aankomen hebben we 880 hoogtemeters op de teller staan… een record.

1. Lotte:
    6 augustus 2021
    Word zo blij van jullie verhalen lezen! ❤️
  2. Ellen en Ronald:
    6 september 2021
    Dat is de beste ‘bijwerking’ van onze blog, lieverd!
    ‘To walk in nature is to witness a thousand miracles’ (Davis)
    We zijn benieuwd naar jouw Wilde Wandelavontuur in Oostenrijk. Have fun!
  3. Wim de jong:
    6 augustus 2021
    Leuk, die uitleg van jullie fietsen. Na lang zoeken snap ik wat een pendix is. Flauwe grap misschien maar ik heb toch even bij appendix gekeken. Onzin natuurlijk, een fiets heeft niks wormvormigs.