Dag 23, indrukwekkend

6 augustus 2021 - Crest, Frankrijk

Het was een dag zoals veel voorgaande dagen: opstaan, koffie, ontbijt, tent afbreken, fietsen..maar vandaag was ook een dag met veel nieuwe indrukken. Het begon (alweer) met een fikse helling die we op moesten (als je langs een rivier kampeert is de kans groot dat de dag bergopwaarts begint). Boven op de berg werd goed zichtbaar dat we in de Rhônevallei fietsten. Links lagen de Alpen en rechts waren de toppen van de Ardèche al goed te zien.

Vanaf het eerste moment werden we begeleid door het typische geluid van cicaden. Eerst een enkele maar dat aantal nam in de loop van de dag gestaag toe. Ook de bouw van de huizen, met hun daken met lage hellingshoek en typische pannen gaven ons een mediterraan gevoel. Niet te vergeten het weer, toen de witte stapelwolken rond de middag verdwenen waren en we onder een knal blauwe lucht aan het fietsen waren liep de temperatuur geleidelijk op naar 28 graden. Het licht is ook anders, en de geuren … hmmm. De meeste lavendel akkers zijn al geoogst maar de geur hangt er nog. Net als andere kruiden en gewassen die hier gekweekt worden. Ieder jaar neem ik me voor om te leren wat wat is, met al die verschillende gewassen. Dan zoek ik het op maar het blijft niet hangen. Na de zomer is alles weg en in Nederland hoef je alleen maar mais, aardappelen en bieten te kennen om 95% van alles wat verbouwd te determineren. Zo leer je het dus nooit en de volgende zomer is het hetzelfde liedje.

Enfin, een dag vol indrukken dus. Ook onze lijven liet duidelijk weten dat al dat geklim een beetje veel van het goede was. We waren bekaf toen we rond acht uur op de camping aankwamen. Vandaar ook deze late blog. We zitten op een camping a la ferme, om eens een wat rustigere slaapplek te hebben. Toen echter de cicaden verstomd waren en we bijna sliepen bleek er in de buurt een dance-festival te zijn waarvan we tot een uur of vijf vanochtend gratis hebben mogen meegenieten. We hebben de route voor vandaag alvast gehalveerd ...