Dag 25, parel nr. 2

8 augustus 2021 - Valréas, Frankrijk

Goed geslapen vannacht dus vol energie vertrokken. We hebben aan de rivier de Drôme geslapen zonder hem eigenlijk gezien te hebben. Daar kwam in Crest verandering in toen we de rivier moesten oversteken. Of ehh rivier… ik zou het meer een stroom van vloeibaar gesteente noemen. Een grijze pap die erg snel onder ons doorstroomde. Alle aardrijkskunde lessen van vroeger worden hier in het echt gedemonstreerd. Je ziet letterlijk het sediment uit de Alpen naar beneden gaan.

Toen was het de beurt aan de Pas de Lauzun. De cijfers lagen er niet om: het zou hard werken worden vandaag. Maar die cijfers konden ons niet voorbereiden op de prachtige omgeving waarin we terecht kwamen. Uiteindelijk viel de klim wel mee, we hadden al erger gehad. Maar de verbluffende pracht van de natuur als je zo tussen twee kliffen door naar boven fietst was magnifiek. Direct na het hoogste punt van de pas lag het plaatsje Saou waar we geluncht hebben. Een prachtig dorp volledig door de kliffen omringd.

Na deze klim en lunch ging het gelukkig lang naar beneden. We hoefden effe niet meer te ploeteren en konden van de geweldige omgeving genieten. We zijn inmiddels in de Drôme-Provence aangekomen. Het systeem van districten, departementen, regio’s en streken in Frankrijk is mij eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk maar dat we richting de middellandse zee gaan staat buiten kijf. En de geur van de vele lavendelvelden maakt duidelijk dat je in de Provence bent.

Maar er kwam nog een tweede klim vandaag. Net zo hoog maar minder stijl (dus langer) dan de vorige. De natuur nog steeds spetterend, helaas met iets meer verkeer op de weg. Net voor de top namen we een afslag en kwamen weer in rustiger vaarwater. Dat was mooi want dan kun je lekker doorsjezen als de weg weer naar beneden gaat. Je hoeft dan niet continu het verkeer achter je in de gaten te houden, want je wilt met die snelheden echt zo veel mogelijk voor je kijken.

We zien nu zelfs al aanduidingen met ‘Marseille’ en dat we in de regio Provence-Alpes-Côte d’Azur zijn aangekomen. Het C-woord is gevallen, de bestemming nadert !

dagcijfers: 60 km waarvan 790 m omhoog.