Dag 37, Aix-en-Provence II

20 augustus 2021 - Aix-en-Provence, Frankrijk

Lang uitgeslapen deze dag (Ellen) want het is een ‘zijn-dag’, in tegenstelling tot onze ‘doe-dagen’ (vind ze). Ik vond tijd om mijn Sudoku van afgelopen zaterdag (Volkskrant) eindelijk eens af te maken, morgen staat er per slot van rekening weer een nieuwe voor me klaar. Een niet-afgemaakte Sudoku kan aan je knagen en dat is niet goed voor je mentale gezondheid. Dus dat moest eerst gebeuren. Ik kreeg tijdens mijn gepeins bezoek van een roodborstje dat in de gaten had dat ik baguette-kruimels aan het morsen was. Ze zijn hier net zo nieuwsgierig en onderzoekend als in Nederland.

In de middag zijn we weer terug gegaan naar ‘de stad’. We hadden een pakket gemaakt van spullen die we niet (meer) nodig hebben op onze reis en deze teruggestuurd naar huis op het postkantoor. Dat scheelt weer een paar kilo als we straks de bergen in gaan. In de stad nog een kleine reportage gemaakt van enkele van de 250 fonteinen die Aix rijk is. Naast Cézanne is dat één van de kenmerken van deze stad.

Het was weer aangenaam aldaar, veel volk maar niet te druk. In de smalle winkelstraatjes mag je hier gewoon fietsen. Het valt me dan op dat mensen zich nooit aan elkaar storen. Ook niet als je eens mekaar in de weg zit, wat onvermijdelijk is met deze drukte en smalle doorgangen. Nooit een onvertogen woord of een boze blik. Iedereen is relaxed en gunt mekaar de ruimte. Anders dan dat ik gewend ben zullen we maar zeggen.

In Rue d’Italy ligt een zaakje L’Italinien waar je, je raadt het al, Italiaans eten kan kopen. We hebben daar de anti-pasti en ingrediënten voor ons avondmaal gekocht wat we momenteel aan het degusteren zijn. Het was heerlijk. Natuurlijk vooraf nog even een duik in het zwembad genomen want dat hoort nu eenmaal bij 30+ graden.

Nu gaan we ons mentaal voorbereiden op een zware dag morgen, waarbij het nog onzeker is of we een slaapplek vinden. De camping (er is er maar één) doet niet aan reservering, dus het is wie het eerst komt het eerst maalt. We zullen zien hoe het gaat.

1. Wim de jong:
    21 augustus 2021
    Is het dan zo druk op de campings dat er niet altijd een hoekje is om je tent op te zetten, desnoods achter de douches. Of moet je dan echt de bosjes in.
  2. Ellen en Ronald:
    21 augustus 2021
    Het is weekend, dan trekken ook nog veel dagjesmensen de bergen in…
    We zullen zien.
  3. Wim de jong:
    21 augustus 2021
    Sudoku. Bedoel je de Sudoku mix. Ontzettend leuk, behoorlijk moeilijk. Vroeger veel gedaan. Zal er nog eens doen, kijken of ik het nog kan.
  4. Ellen en Ronald:
    22 augustus 2021
    Inderdaad, die alleen op zaterdag in de Volkskrant staat. Die is echt uitdagend.